Datadriven segling – Del 2, Installation på båten

Min båt har nu en mix av instrument från Raymarin (SeaTalk NG) och B&G (NMEA 2000). Nätverken, som respektive produkt använder är elektiskt identiska, det är bara kontakterna som skiljer dem åt. Så att mixa systemen funkar bra och även kompatibiliteten i dataöverföringen är väldigt god enligt min erfarenhet. Båten har alltså ett gemensamt stamnät som är en mix av NMEA 2000 och SeaTalk NG där samtliga instrument är anslutna.

Annotation 2020-04-27 200348 (3).png

För att ansluta en vanlig PC till nätverket finns ett flertal produkter. Jag har valt en NMEA 2000 till USB-konverter från Yacht Devices (YDNU-02). Ett annat alternativ är att köra NMEA 2000 till wifi, men jag valde USB-alternativet eftersom det är mindre komplex lösning.

Anslutningen till Expedition är enkel – det är bara att välja rätt USB-port. Som ni ser på bilden nedan får jag in data från alla sensorer på båten: AIS, vindriktning och styrka, båtfart, kurs, vattentemperatur, lutning, trim (lutning i längsled) samt roderläge.

När jag nu får in all data som behövs i Expedition få jag också ut data från Expedition till instrumenten. Primärt är det %PolarSpeed jag vill får presentera på instrumenten, d.v.s den siffra som visar hur bra jag just nu seglar i förhållande till optimal prestanda under aktuella förhållanden. Jag var lite orolig för denna bit, men det visar sig att Expedition har en utmärkt lösning som funkar med både B&G och Raymarine. Det finns ingen NMEA-mening (PGN-meddelande) för %PolarSpeed, men då använder Expedition istället RPM (normalt varvtal från motorn), eftersom många seglare inte har denna siffra från motorn i sitt NMEA nätverk så går det ju utmärkt att använda. Både mina Raymarine i70 displayer och B&G Vulcan plotter kan visa RPM-värde – numera den siffra som ska driva mig att pressa båten genom sena nätter med långt till närmsta konkurrent…

%PolarSpeed som RPM Engine till vänster och båtfat till höger.

%PolarSpeed som RPM Engine till vänster och båtfat till höger.

Nu är inkopplingen klar, så det var allt för nu. Men håll utkik här på hemsidan, för inom kort kommer en beskrivning av kalibrering och de första väderkörningarna.

Previous
Previous

Datadriven segling – Del 3, Kalibrering och provtur

Next
Next

Datadriven segling - Del 1, Bakgrund och Mål