Datadriven segling – Del 2, Installation på båten
Min båt har nu en mix av instrument från Raymarin (SeaTalk NG) och B&G (NMEA 2000). Nätverken, som respektive produkt använder är elektiskt identiska, det är bara kontakterna som skiljer dem åt. Så att mixa systemen funkar bra och även kompatibiliteten i dataöverföringen är väldigt god enligt min erfarenhet. Båten har alltså ett gemensamt stamnät som är en mix av NMEA 2000 och SeaTalk NG där samtliga instrument är anslutna.
När jag nu får in all data som behövs i Expedition få jag också ut data från Expedition till instrumenten. Primärt är det %PolarSpeed jag vill får presentera på instrumenten, d.v.s den siffra som visar hur bra jag just nu seglar i förhållande till optimal prestanda under aktuella förhållanden. Jag var lite orolig för denna bit, men det visar sig att Expedition har en utmärkt lösning som funkar med både B&G och Raymarine. Det finns ingen NMEA-mening (PGN-meddelande) för %PolarSpeed, men då använder Expedition istället RPM (normalt varvtal från motorn), eftersom många seglare inte har denna siffra från motorn i sitt NMEA nätverk så går det ju utmärkt att använda. Både mina Raymarine i70 displayer och B&G Vulcan plotter kan visa RPM-värde – numera den siffra som ska driva mig att pressa båten genom sena nätter med långt till närmsta konkurrent…
Nu är inkopplingen klar, så det var allt för nu. Men håll utkik här på hemsidan, för inom kort kommer en beskrivning av kalibrering och de första väderkörningarna.