Datadriven segling - Del 1, Bakgrund och Mål
Nu ska jag berätta om min resa mot datadriven segling.
Jag har initialt två mål:
1. Att alltid se hur bra jag seglar jämfört med mina målvärden.
2. Att göra bättre vägval baserat på väder och strömmar (väderrouting).
Varför målvärden?
Jag seglar huvudsakligen längre distanskappseglingar shorthanded med en blandning av båtar. En utmaning är att hela tiden motivera sig till att driva båten maximalt. När tröttheten kommer krypande blir man lat och trög i huvudet. Därför vill jag ha en siffra som obarmhärtigt berättar när jag borde segla fortare. Optimalt vore om jag kunde få samma känsla som konkurrenterna ger vid entypssegling – det finns inga ursäkter när någon annan är snabbare. Det är bara att jobba på! För detta används ett målvärde för farten vid olika vindförhållande och dessa hämtas från det som kallas polardiagram.
Varför väderrouting?
Att göra vägval baserat på väderskiftningar är grundläggande i all segling och det finns många appar och hjälpmedel för detta. Ett stort problem med de flesta appar är att de måste ha uppkoppling för att fungera. Det skapar problem när man inte har någon satellituppkoppling. Jag vill snabbt kunna ladda ner väderdata när teckning finns, för att sen kunna analysera informationen när tiden så medger.
Som hjärtat i min lösning har jag valt Expedition – en mycket välbeprövad mjukvara som installeras på en vanlig PC. Expedition är väldigt etablerad och används av de flesta havskappseglare på högsta nivå.
Ett övergripande krav för allt jag gör är att det måste vara robust och fungera under längre seglingar (ett par dagar) där vi seglar 2-handed eller solo. Navigeringen måste vara säker även när det blåser 15 m/s och ösregnar.
Här vill jag passa på att slå ett slag för vikten av ett bra elsystem ombord. Hela kedjan från batteri (inklusive laddning) via kablage, säkringar och strömbrytare till alla instrument. Det ska finnas fungerande och testade underspänningsskydd och mätare som visar när kraften i batterierna börjar tryta. Allt detta ska funka utan att någon behöver tänka på det under racet. Om olyckan är framme ska relevant dokumentation finns tillgänglig för snabb felsökning. Ett robust elsystem är grunden som all övrig elektronik ombord vilar på.
Det var allt för nu. Men håll utkik här på hemsidan, för inom kort kommer en beskrivning av installationen ombord och de första väderkörningarna.
Behöver du hjälp med ditt elsystem eller elektronik ombord? Kontakta mig gärna här via Kontakt eller på 0733-583 103.
/ Janne