Datadriven segling - Del 4, Utvärdering

Efter en mycket speciell säsong i skuggan av Covid och få tävlingar ska jag sammanfatta erfarenheterna såhär långt av datadriven segling.

Jag har ett B&G 5000 system och Expedition på en laptop kopplad till NME2000 nätverket samt via IP till H5000 CPUn.

Mål 1: Att alltid se hur bra jag seglar jämfört med mina målvärden.

Både H5000 och Expedition ger bra prestandasiffror som uppfyller de grundläggande kraven. Att ha en H5000 CPU i systemet ger mycket bra beräkningar av sann vind och prestanda direkt på B&G displayerna. Expedition har samma data men det är naturligtvis inte lika integrerat med displayer och plotter. Om man seglar shorthanded behövs enkla och tåliga interface, och då har produkter utvecklade för tuffa förhållanden såsom B&G en stor fördel.

Viktigt att tänka på är att resultatet inte blir bättre än indatat. Om vindgivaren bara visar 2 grader fel har du 4 graders skillnad i AWA mellan bogarna på kryss. Exempel:  AVA på 24 på ena bogen och 28 grader på anda, det ger jättestor skillnad i % optimal VMG. Här är Expedition ett riktigt bra hjälpmedel med Stripchart där du ser grafer över valfria parametrar och kan ta ut sektioner där du jämför exempelvis AWA på olika bogar och därmed få fram hur bra din kalibrering är.

Sammanfattningsvis uppfylldes detta mål gott och väl med både Expedition och H5000 var för sig.

Mål 2: Att göra bättre vägval baserat på väder och strömmar (väderrouting).

Detta är helt en fråga för Expedition. Detta är programmet vi ser killarna och tjejerna på Vendee Globe och Volvo Ocean Race använder för sin väderrouting, så all nödvändig funktionalitet finns absolut, frågan är i vilken utsträckning jag kan använda den.

Det blev inga riktiga långseglingar under 2020 där värderrouting kunde göra skillnad. Därför kan jag inte riktigt utvärdera detta mål nu. Jag återkommer i senare inlägg, men jag kan konstatera några saker:

  • Expedition har avancerade funktioner för att jämföra olika prognoser och scenarier.

  • Väderroutingen kommer bäst till nytta på längre ben (över 50Nm)

  • Väderroutingen ger en bra övergripande bild av hur vädret blir längs banan vilket är svårt att få utan routingen eftersom man då har en ganska vag bild om var man kommer vara när.

  • Expedition talar inte om hur du bäst kryssar norrut genom sundet med sydgående ström. Vind- och ström-modellerna är inte tillräckligt noggranna och det är för små avstånd.

Previous
Previous

Seascape 27 och B&G H5000

Next
Next

Datadriven segling – Del 3, Kalibrering och provtur